Waarom 90% van online- en offline communicatiemiddelen falen 22 februari 2018Al tijden lang zit het me dwars dat organisaties vaak niet met een doelgericht plan hun communicatiemiddelen inzetten. Hierdoor laten ze veel kansen liggen en behalen ze niet de gewenste resultaten. Een recent voorbeeld: Mayo zonder zooiLaatst was er een billboard gepositioneerd langs de snelweg met daarop de tekst: Mayo zonder zooi. Mooie locatie voor een advertentie, waar waarschijnlijk een redelijk budget voor nodig is. De term Mayo zonder zooi is sterk en wekt interesse. Uit nieuwsgierigheid ben ik dan ook gaan Googlen op deze term. Wat ik vond was een onduidelijke webshop die mij niet vertelde wat ik wilde weten:Wat maakt het Mayo ‘zonder zooi’?Is het wel lekkere mayo?Moet ik een potje mayo kopen?Moet ik het product reviewen?Moet ik zelf Mayo zonder zooi verkopen?Wat vinden andere mensen van deze mayo?Ik vroeg me af of er rekening was gehouden met vragen die mogelijke eindgebruikers hebben over het product. Het stopt namelijk niet bij alleen interesse opwekken. In het geval van Mayo zonder zooi ben ik afgehaakt omdat ik geen antwoorden kreeg op de vragen die ik had over het product. Juist met situaties als deze valt er voor veel organisaties meer succes te behalen. Een doelgericht communicatieplan zou al enorm veel schelen. Daarom ben ik bij Yourstyle gaan werkenSinds kort ben ik begonnen bij Yourstyle; een succesvol Nederlands communicatiebureau gespecialiseerd in online- en offline communicatiemiddelen. Onze kracht is het samen opzetten van een communicatieplan met een organisatie. Binnen dit plan houden we rekening met de volledige reis en de mogelijke vragen van hun eindgebruiker.Ik zeg specifiek samen omdat we elke euro die een organisatie in ons investeert zien als een euro die we zelf investeren.Onze belofte aan organisaties luidt dan ook: “Samen succesvol”. Ons communicatieplan noemen we heel treffend: “The Road to Success”.The Road to Success: een doelgericht communicatieplanHet door ons ontwikkelde communicatieplan is opgedeeld in meerdere fases. We brengen in kaart hoe we de communicatie gaan aanpakken van een specifieke organisatie. The Road to Success bestaat uit de volgende vier fases:Positionering – Wie is de organisatie en wat beloven we aan de klant?Plan – Hoe denken wij samen succesvol te worden?Realisatie – Wat gaan we precies doen en wanneer?Resultaat – Hoe meten en optimaliseren we het succes?Binnen elke fase worden gerichte vragen gesteld waarop een antwoord gegeven moet worden. Deze vragen zetten organisaties aan het denken en zijn essentieel bij het opzetten van een succesvol plan. Als er geen antwoord gegeven kan worden op deze vragen dan weten we uit ervaring dat bijvoorbeeld een website, brochure of landingspagina minder succesvol zal zijn. En dat is juist iets wat je als organisatie wilt voorkomen. The Road to Succes houdt van A tot Z rekening met de klantreis van de eindgebruiker van een organisatie. Er komt een effectief plan te liggen voor de inzet van online- en offline communicatiemiddelen. We realiseren meer succes omdat:We weten waarom een klant voor een organisatie moet kiezenWe weten hoe we dit moet communicerenWe weten wanneer we wat moeten communicerenWe precies weten hoe we succes kunnen behalenWij zijn ervan overtuigd dat wanneer Mayo zonder zooi met ons een Road to Success had opgezet we samen meer succes hadden kunnen behalen.Ons advies aan Mayo zonder zooiMayo zonder zooi mist naar onze mening het stuk klantreis na het opwekken van interesse. In The Road to Success voor de mayo zouden we daarom een landingspagina toevoegen aan de klantreis. Waarom?We leggen op de pagina uit wat Mayo zonder zooi is (belofte aan de klant)We benoemen wat de voordelen van het product zijn (Unique Selling Propositions)We verwerken zoekwoorden in de tekst om de (online) vindbaarheid te verbeteren (SEO)We plaatsen knoppen en teksten (Call To Actions) die de bezoeker vertellen wat hij of zij moet doen (conversie)Op deze manier speel je positief in op het gedrag van de bezoeker door de juiste vragen te beantwoorden. Zie hieronder een voorbeeld van een effectieve landingspagina Als je nog nooit in de vertrekhal van een vliegveld bent geweest is het handig als er de juiste borden staan die je de weg wijzen, toch? Een klantreis stopt dus niet alleen bij het opwekken van interesse. Een organisatie kan een klantreis doelgericht beïnvloeden en dus meer succes behalen met de juiste inzet van hun communicatiemiddelen. Hiervoor is dus wel een doelgericht communicatieplan nodig. Iedere organisatie een eigen Road to SuccessIk ben volledig overtuigd van onze Road to Success en wil deze werkwijze graag bij zoveel mogelijk organisaties testen. De strategie sessie die nodig is voor het opzetten van de Road to Success krijg je van ons cadeau! Ken jij een organisatie of ben je zelf verantwoordelijk voor organisatie die succesvol wilt worden? Laat een reactie achter, stuur mij een mailtje of stuur me even een bericht via LinkedIN.