Je ziet mitchell die achter zijn laptop bezig is om server side tracking in te stellen.

Verlies geen data met Server Side Tracking!

Vanaf 1 februari gaat Google Chrome third-party cookies blokkeren voor 1% van de gebruikers. Het risico van dataverlies dreigt, maar er is een oplossing: Server Side Tracking.

 

Ontdek in deze blog hoe Server Side Tracking je data beschermt en je Google Ad-campagnes soepel laat verlopen.

De overgang naar Server Side Tracking

De digitale wereld verandert razendsnel en de privacyregelgeving wordt steeds strenger. Dit heeft geleid tot beperkingen op de traditionele Client Side Tracking methode. Bij Client Side Tracking vindt de dataverzameling in de browser van de client (gebruiker) plaats. Met behulp van de welbekende cookies wordt data van een website gebruiker verstuurd naar externe platformen. In de praktijk blokkeren browsers zoals Safari en Firefox standaard third-party cookies, en Google Chrome heeft aangegeven dit ook in 2024 te gaan doen.

 

Google gaat vanaf februari 2024 starten met het blokkeren van third-party cookies voor 1% van de gebruikers. Dit maakt het lastiger om waardevolle data over gebruikersgedrag te verzamelen, wat een grote impact kan hebben op de meetbaarheid van online campagnes, waardoor de resultaten kunnen afnemen. Door de beperkingen op Client Side Tracking, verschuift de aandacht nu naar Server Side Tracking.

Wat is Server Side Tracking?

Het is data-verzamelingsmethode waarbij data niet via de browser wordt verzameld, maar rechtstreeks op de eigen server. Wanneer deze techniek op de juiste manier wordt toegepast, zorgt dit ervoor dat browserbeperkingen, adblockers of cookie-consent data niet langer worden geblokkeerd. Dit betekent meer controle over de gegevens die je verzamelt, betere privacy voor je gebruikers en, uiteindelijk, nauwkeurigere en betrouwbaardere data.

Hoe werkt Server Side Tracking?

De tool verzamelt data op de eigen webserver. Wanneer een websitebezoeker een actie uitvoert op je website, dan verstuurt de website een verzoek naar de server om deze actie te verwerken. De server ontvangt dit verzoek, verwerkt de data en stuurt deze vervolgens door naar het ingestelde platform, zoals bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads. Dit maakt het mogelijk om een goed en compleet beeld te krijgen van je publiek.

Wat zijn de voordelen van Server Side Tracking?

De belangrijkste voordelen ten opzichte van Client Side Tracking zijn:

1. Verbeterde gebruikers privacy

Door dataverzameling aan de serverkant te realiseren, wordt de hoeveelheid persoonlijke informatie die via de browser wordt gedeeld verminderd. Dit is een grote stap voorwaarts in het beschermen van de privacy van je gebruikers.

2. Betere datakwaliteit

Server Side Tracking is minder gevoelig voor adblockers en browserbeperkingen, wat betekent dat er minder data wordt verloren. Dit resulteert in nauwkeurige analyses en inzichten.

3. Grotere controle en flexibiliteit

Je hebt meer controle over welke data wordt verzameld en hoe deze wordt verwerkt. Dit maakt het makkelijker om aan specifieke privacywetten te voldoen en de data-verzameling te optimaliseren voor jouw specifieke behoeften.

Wij gaan graag voor je aan de slag!

Stap nu over op Server Side Tracking en voorkom het verlies van data. Wij helpen je hier graag bij. Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem contact met ons op!