Je ziet Bjorn werken achter zijn computer, bezig met Google Consent Mode V2. Yousef staat achter Bjorn om hem te ondersteunen.

Gericht op privacy: de kracht van Google Consent Mode V2

Privacy wordt in deze digitale wereld steeds belangrijker. Bedrijven en website-eigenaren staan tegenwoordig ook steeds weer voor de grote uitdaging: hoe voldoe ik aan de privacywetten, zonder bruikbare gegevens te verliezen? Gelukkig is Google zelf met een innovatieve oplossing gekomen: Google Consent Mode V2. Wil je als Google Ads adverteerder inzichten en functionaliteiten van verkeer uit de EU behouden? Dan is Google Consent Mode V2 vanaf maart 2024 verplicht. In deze blog leggen we uit wat Google Consent Mode V2 inhoudt, waarom het van belang is en hoe het werkt. Ready? Let’s go!

Wat is Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 is de nieuwste aanpak van Google om website-eigenaren te helpen voldoen aan privacyregelgeving volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze tool stelt websites in staat om de privacy van gebruikers te respecteren, maar tegelijkertijd belangrijke inzichten te verzamelen die helpen bij het verbeteren van de website en de gebruikerservaring.

Het belang van Google Consent Mode V2

  • Respecteert gebruikersprivacy: Google Consent Mode V2 zorgt ervoor dat er toestemming wordt gevraagd aan gebruikers, voordat er gegevens worden verzameld. Hierdoor blijft zowel het vertrouwen als de privacy van gebruikers gewaarborgd.
  • Voldoet aan privacywetgeving: Het helpt websites te voldoen aan internationale privacywetgevingen zoals de AVG, wat essentieel is om juridische complicaties te vermijden.
  • Behoud van waardevolle inzichten: Het verzamelt essentiële analytische data, zelfs binnen de grenzen van gebruikerstoestemming, om website optimalisatie en gebruikerservaring te verbeteren.
  • Bevordert transparantie: Het moedigt open communicatie aan over het gebruik van cookies en tracking, wat leidt tot een geïnformeerde en bewuste gebruikersbasis.
  • Verbeterde targetingopties: Tot slot blijft met Google Consent Mode V2 de volledige reeks targetingopties beschikbaar, waardoor marketeers waardevolle inzichten kunnen verkrijgen.

Hoe werkt Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 maakt gebruik van aanpasbare instellingen die veranderen hoe en wanneer gegevens worden verzameld, gebaseerd op de toestemming van de gebruiker. Stel: iemand zegt ‘nee’ tegen Tracking Cookies. Dan verzamelt Google deze data ook niet. Wel zo eerlijk. Google Consent Mode V2 zorgt er dus voor dat je website aan de regels voldoet, zonder dat dit ten koste gaat van de inzichten die je nodig hebt om je site te verbeteren. Website-eigenaren kunnen dus kiezen hoe ze willen dat hun site reageert op diverse toestemming instellingen. Een flexibel en makkelijk aanpasbaar programma dus.

De implementatie

Gelukkig is het instellen van Google Consent Mode V2 niet lastig. Het is een uitbreiding in de Google Consent Mode en wordt gekoppeld aan de cookiebanner van een website. Voor een effectieve implementatie van Google Consent Mode V2, start je met het begrijpen van hoe deze tool de verzameling van data aanpast aan de hand van de toestemming die gebruikers geven.

  • Bij volledige toestemming voor dataverzameling op je website, staat Google Consent Mode V2 het gebruik van diverse meetinstrumenten toe, zoals Google Analytics 4, Google Ads, Meta Ads etc.
  • Als een bezoeker geen toestemming geeft, dan stuurt Google Consent Mode V2 zogenaamde ‘cookieless pings’ naar de servers van Google. Dit zijn metingen zonder het gebruik van cookies. De ‘cookieless pings’ zenden basisinformatie naar Google, die vervolgens gebruikt kunnen worden om inzicht te krijgen in de effectiviteit van bepaalde acties op de website, zonder dat de websitebezoeker wordt getraceerd via cookies.

Wanneer een bezoeker volledige toestemming heeft gegeven, heb je bij de Consent Mode vijf verschillende opties:

  • Ad_storage: het opslaan van advertentiegegevens
  • Functionality_storage: het opslaan van functionaliteitsgegevens
  • Security_storage: het opslaan van beveiligingsgegevens
  • Analytics_storage: het opslaan van analysegegevens

In de Consent Mode V2 is onderstaand nieuw:

  • Ad_user_data: de toestemming voor het delen van gebruikersadvertentiegegevens
  • Ad_personalization: de toestemming voor gepersonaliseerde Google-advertenties
  • Region: de toestemming per geografische locatie of regio

Via Google Tag Manager kun je Google Consent Mode V2 zowel instellen als de technische setups regelen. Het belangrijkste? Testen. Je moet uitvoerig testen om er zeker van te zijn dat de gebruikerstoestemming correct wordt doorgegeven. Blijf updates volgen en pas je implementatie aan waar nodig. Blijf ook helder communiceren. Dit zorgt ervoor dat het vertrouwen en privacy van de gebruikers gewaarborgd blijft.

Ontzorg jezelf: laat ons je helpen!

We snappen maar al te goed dat je dit soort dingen liever in één keer goed instelt. Laat ons je dus helpen! Wij hebben ervaring met het instellen van Google Consent Mode V2 en kunnen je goed ondersteunen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Kan ik je ergens mee helpen?
1