Het belang van een gebruiksvriendelijke website

Door mijn werkzaamheden bij Yourstyle heb ik al talloze websites voorbij zien komen. Het valt me op dat een groot aantal websites nog steeds niet gebruiksvriendelijk zijn. Hierdoor laten ze veel kansen liggen en behalen ze niet de gewenste resultaten. Tijd voor een aantal tips voor een gebruiksvriendelijke website.

 

Bezoekers hebben maar één doel

En dat is zo snel mogelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Mensen worden tegenwoordig steeds veeleisender als het aankomt op functionaliteit. Een kleine irritatie kan er al voor zorgen dat jouw website wordt verlaten. Dit is niet alleen vervelend voor de bezoeker, maar ook voor jou, want hierdoor loop jij potentiële klanten mis. Gebruiksvriendelijkheid is dus van groot belang voor het verhogen van de conversie.

Het doel van een gebruiksvriendelijke website? Jouw bezoekers zo snel en makkelijk mogelijk naar hun doel leiden. Bezoekers die verdwalen in een berg met informatie zie je waarschijnlijk nooit meer terug. Geef de bezoeker daarom het gevoel dat hij op de goede weg zit en steeds dichter bij zijn doel komt.

 

1. Vertel de bezoeker waar hij zich bevindt

Een bezoeker komt jouw website binnen en vraagt zich meteen af waar hij zich bevindt. Aan jou dus de taak om direct te laten zien wie je bent en wat je doet. Maak gebruik van een sterke tagline om de bezoeker direct te informeren over wat je te bieden hebt. Een logo, relevante afbeeldingen, kleurgebruik en de eerste zin op je pagina kunnen je tagline hierbij goed ondersteunen.

Voor de website van Kliniek Vrijdag hebben wij door middel van het logo, kleurgebruik, tagline en een relevante afbeelding ervoor gezorgd dat een bezoeker precies weet waar hij is en wat de website te bieden heeft.

Kliniekvrijdag_website_header

 

2. Zorg voor een korte maar krachtige navigatie

De navigatie van je website is een van de belangrijkste aspecten als het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Heb je informatie nodig, dan wil je dit het liefst zo snel mogelijk hebben. Zo werkt het ook op jouw website. Bezoekers zijn ongeduldig en hebben geen zin om jouw hele website te doorzoeken om specifieke informatie te vinden. Zorg daarom voor korte en krachtige navigatie titels. Lange teksten of zelfs meerdere woorden kunnen ervoor zorgen dat een bezoeker zijn zoektocht vroegtijdig staakt en de website verlaat. De bezoeker moet daarom snel en direct zien welke opties er zijn om te weten waar hij op moet klikken. Maak je gebruik van een dropdown? Zorg dan dat de subkopjes aansluiten bij de navigatie titel. Naast de inhoud is de plaatsing van je navigatie ook belangrijk. Plaats deze altijd bovenaan je webpagina en zorg ervoor dat deze altijd bereikbaar is.

Voor de website van De Online Kliniek hebben wij de navigatie opgedeeld in 2 grote onderwerpen: huidprobleem en huidverzorging. Deze navigatie titels bevatten een dubbele dropdown die ervoor zorgt dat een bezoeker snel zijn doel kan vinden.

Deonlinekliniek-website-navigatie

 

3. Maak gebruik van een zoekfunctie

Een zoekfunctie zorgt voor extra vrijheid bij je bezoekers. Ook al is de navigatie nog zo duidelijk, er zijn altijd bezoekers die iets niet kunnen vinden. Door bezoekers juist die vrijheid te geven om binnen je website te zoeken, verhoog je de gebruiksvriendelijkheid. Zorg er ook voor dat de resultaten op een logische manier worden getoond. Maak je gebruik van een webshop, dan is een zoekfunctie zeker een gouden tip als het gaat om het verhogen van de conversie.

Voor de website van Goods hebben wij een zoekfunctie gerealiseerd die ervoor zorgt dat je tijdens het zoeken al op weg wordt geholpen door relevante artikelen weer te geven.

Goodsby-website-zoekfunctie

 

4. Altijd terug naar het begin

Ooit eens aan een dropping meegedaan? Dan zal je het vast wel herkennen. Je wordt geblinddoekt met een groep ergens in een bos afgezet. Dan is het de taak om de weg naar huis terug vinden. Hoe makkelijk zou dit geweest zijn als er een verkeersbord stond met een routebeschrijving. Zo werkt dit ook op een website. In tegenstelling tot een dropping wil je bezoekers juist wel helpen om de weg terug te kunnen vinden, zodat ze niet verdwalen. Maak gebruik van een home knop in je navigatie en zorg dat je logo klikbaar is en leidt naar de homepagina.

Daarnaast kun je ook nog gebruik maken van breadcrumbs. Deze letterlijk vertaalde “broodkruimels” zorgen ervoor dat je bezoeker altijd weet waar hij zich bevindt en zodoende kan hij altijd terugkeren naar eerdere pagina’s.

Voor de website van HAI hebben wij deze breadcrumbs toegepast, waardoor een bezoeker altijd terug kan naar de vorige pagina’s of naar de homepagina.

Healthactioninternational-website-breadcrumbs

 

5. Wees altijd consistent

Zorg dat alle belangrijke content op je website altijd op dezelfde plek staat. Als een bezoeker na elke klik in een andere omgeving terecht komt ontstaat er verwarring. Wees daarom consistent door op elke pagina hetzelfde kleurgebruik toe te passen. Denk hierbij ook aan consistentie voor navigatie, knoppen en specifieke call-to-actions, zoals contact. Heb je dit allemaal in dezelfde stijl, dan weet de bezoeker op elke pagina waar hij moet kijken en klikken.

Voor 9Knots realiseerden wij een strakke huisstijl die consistent op elke pagina is doorgevoerd. Hier is goed te zien dat de navigatie, header, content en call-to-actions hetzelfde kleurgebruik bevatten en de pagina’s op dezelfde manier zijn opgebouwd.

Yourstyle-9knots-huisstijlontwikkeling-website-ontwerp

 

6. Zorg dat de contactgegevens altijd zichtbaar zijn

Contact is vaak het startpunt van een (mogelijke) conversie. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat jouw bezoeker makkelijk contact met je op kan nemen. Je kunt natuurlijk gebruik maken van een contact pagina, maar het nog makkelijker door jouw contactgegevens op andere plekken weer te geven. Denk hierbij aan het menu, de footer of een call-to-action.

Voor Mandemaker maatpakken hebben wij de contactgegevens bijvoorbeeld in een call-to-action geplaatst.

mandemaker-website-contactgegevens

 

7. Voorkom afleiding bij je bezoekers

Wanneer bezoekers bezig zijn met hun zoektocht naar informatie willen zij niet gestoord of afgeleid worden. Maak daarom zo min mogelijk gebruik van bewegende elementen en flikkerende beelden. Zodoende vinden jouw bezoekers sneller wat zij nodig hebben en is de kans aanzienlijk kleiner dat ze de website verlaten.

Voor Stichting van het Kind zijn wij nog een stap verder gegaan. De donatie pagina bevat namelijk geen navigatie naar andere pagina’s om de focus op het donatie formulier te houden.

stichtingvanhetkind-website-donatie

 

8. Zorg dat je teksten goed leesbaar zijn

Bezoekers scannen je website tijdens hun zoektocht naar informatie. Om het scannen van je website makkelijk voor bezoekers te maken kun je een aantal dingen doen. Maak gebruik van genoeg contrast tussen de letterkleur en de achtergrondkleur. Een gele tekst op een witte achtergrond is dus een slecht idee, omdat dit lastig te lezen is. Niet alleen de kleur maar ook het lettertype en grootte is van belang. Kies niet meer dan 2 verschillende lettertypes en maak onderscheid tussen titels en teksten.

Voor Energieinzicht hebben we gezorgd voor een sterke en gebruiksvriendelijke verdeling in kleur en lettertype.

Mijnenenergieinzicht-website-leesbaarheid

 

9. Zorg voor een minimale laadtijd

Had ik al vermeld dat bezoekers ongeduldig zijn? Zo geldt dat ook voor de laadtijd van je website. Duurt het laden te lang, dan zijn er altijd een aantal bezoekers die je website verlaten. Doodzonde, want misschien heb jij wel de informatie waar zij naar op zoek zijn. Het gaat hier echt om seconden werk. Voor het verlagen van de laadtijd kun je onderstaande dingen doen:

  • Optimaliseer het formaat en de indeling van jouw afbeeldingen
  • Optimalisatie van plug-ins en het CMS
  • Vermijden van inline JS- en CSS-bestanden
  • Optimaliseren van caching
  • Probeer re-directs zoveel mogelijk te vermijden

 

10. Optimaliseer je website voor mobiel

60% van het zoekverkeer via Google komt vanaf een mobiele telefoon en dit percentage zal in de komende jaren alleen nog maar gaan stijgen. Daarom wil je dat ook jouw mobiele bezoekers op een gebruiksvriendelijke manier kunnen navigeren om hun einddoel te bereiken. Zorg er dus voor dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel.

Voor Minpex realiseerden wij een complete webshop, die ook een perfecte ervaring biedt voor zowel tablet en mobiel.

Yourstyle-minpex-woocommerce-webshop-responsive

 

11. Maak gebruik van duidelijke Call-to-actions

Je kunt een bezoeker op een gebruiksvriendelijke manier meenemen door je website. Dit noemen we ook wel het perfecte pad tot conversie. Dit pad creëer je door gebruik te maken van de juiste call-to-actions. Deze buttons houden als het ware de hand van de bezoeker vast. Zo kun je een bezoeker sturen naar gerichte informatie en krijg jij dus het beste resultaat. Call-to-actions die vaak voorbij komen zijn: bekijk aanbod, neem contact op, lees meer over, bestellen, download en aanmelden.

Voor Viewie Media hebben we duidelijke en gerichte call-to-actions toegepast om een bezoeker naar een online demo te sturen.

Viewie-website-calltoactions

 

Conclusie

Wil je een gebruiksvriendelijke website, zorg dan dat je website duidelijk is. Bezoekers moeten snel en overzichtelijk kunnen navigeren. Een verdwaalde bezoeker zal nooit resulteren in een conversie. Als je bovenstaande tips toepast weet ik zeker dat dit de conversie van je website zal verhogen.

 

Daan Reinders – User Experience Designer bij Yourstyle